Molossit
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Molossit

Molossiroduista kiinnostuneille
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Perro de Presa Canario

Siirry alas 
+2
Ruttt
Inka
6 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 8:07 pm

Eli tässä nyt ajattelin esitellä rodun johon itse rakastuin Very Happy

Presa Canariosta ei ole suomeksi paljoakaan tietoa Sad Paitsi ne mitä kasvattajilta löytyy omilta sivuiltaan mutta laitan tähän linkin Presa Canarion rotumääritelmään joka on Englanniksi.

http://www.elpresa.com/content/view/40/54/

Presa Canario ei ole FCI:n hyväksymä rotu, rodusta on tehty FCI:n hyväksymä muunnelma Dogo Canario ja monesti on kysyttykkin että mitä eroa näillä kahdella on vai onko ollenkaan ja minä henk.koht vastaan että on ja sitä voisikin verrata esim. Amstaffi vs. Pitbull jotka ovat samalla tavalla lähtöisin samasta mutta ajan mittaan tiet ovat lähteet eri suuntiin.

Presa canario on vartioiva molossi, kooltaan keskikokoinen ja tiivis. Erittäin kiintyvä omistaansa ja epäluuloinen vieraita kohtaan.

Laitan tähän kuvia Presa Canarioista että saatte käsityksen ulkomuodosta jos ette ole vielä törmänneet ko. rotuun (eivät ole omiani vaan ulkomaisten kasvattajien)

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/Atigrande.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/NESTORGRANDE.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/elctra11_t.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/belkaBreed2.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/perla.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/Xita.jpg

https://2img.net/h/i283.photobucket.com/albums/kk283/inbiatcho/asturbullnito.jpg




5. Tekijänoikeudella suojatun materiaalin jakaminen on ehdottoman kiellettyä. Tekijänoikeudet koskevat myös medioiden artikkeleita ja muuta materiaalia sekä niiden julkaisemista keskustelupalstalla - älä siis kopioi, vaan linkitä. HUOM! Tämä koskee myös kuvia! -Ruttt-
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 9:46 pm

Presat on kyllä komeita.. Mielessä oli kauan aikaa. Mutta AB meni sitten ohi.
Espanjassa noita onneksi näkee Smile Itse kun olen siellä syntynyt niin tulee suhteellisen usein käytyäkin.

Onko sun kanarialta tulleet koirat mistä päin?
Takaisin alkuun Siirry alas
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 9:52 pm

Kaikki Kanarialta tulleet on Teneriffalta Irema Curto kennelistä !
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 9:59 pm

Mjoo, tiedänkin paikan Smile Komeita koiria niillä siellä. Tosin nykyisestä valikoimasta en tiedä kun viimeksi 4 vuotta sitten siellä pyörähtämässä kävin kun serkku haki pennun paikallisena.
Tai ainakin muistelisin että saman niminen paikka oli.
Takaisin alkuun Siirry alas
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 10:13 pm

On niillä nykyäänkin jokunen kiva yksilö vielä ! Itse kävin tuttava pariskunnalle yhden koiran hakemassa viime vuonna itselleni en ole sieltä hakenut vaan esim. Wilman osti aikuisena Suomalaiselta kasvattajalta joka oli hakenut itse Curtoilta !
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Heinä 22, 2009 10:52 pm

Okei Very Happy Täytyneen siis käydä vilkaisemassa seuraavaksi kun sinnepäin maailmaa on menossa.
En itseasias ees tiedä onko siitä kennelistä minkä verran Suomeen tullut koiria.. Niitäkin kun on monikirjoinen valikoima. Toisilla enemmän suojelu esillä toisilla taas toinen.. Smile

Tuo Ati osuu kyllä silmään hienosti <3
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeTo Heinä 23, 2009 5:28 pm

Voih presat I love you
Tykkään kamalasti, mutta eipä voi tulla tähän perheeseen niin kauan kun asutaan kerros- tai rivitalossa. Tietääkseni se vahtivietti on sellainen että koira vain stressaisi sellaisessa ympäristössä.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeTo Heinä 23, 2009 6:31 pm

Suurin osa tuonti Presoista on Irema Curto kennelistä !

Joo en lähtisi suosittelemaan Presaa kerrostaloon vaikka ainahan on yksilöitä jotka voisivat sopeutua mutta koska koiran genneettinen perimä on mitä on en lähtisi leikkimään tulella !
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeTo Heinä 23, 2009 7:39 pm

Olen harmikseni nähnyt useammankin presan kerrostalossa, ja ei aina niin hyvin lopputuloksin. Mutta eiköhän meillekin joskus presa mahdu kun saisi joskus sen oman talon ja perunamaan Very Happy Tässä onkin aikaa tutustua paremmin rotuun.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeTo Heinä 23, 2009 10:02 pm

Kun ensimmäisen hankin 2007 niin asuin kerrostalossa tosin olimme jo etsimässä omakotitaloa eikä koiraa oltaisi edes hankittu jos tilanne olisi ollut toinen. Julle oli mun eka Presa ja asui ensimmäiset 9kk elämästään vantaalla jumboa vastapäätä ja ei meillä mitään isompia ongelmia ollut mutta nyt kun pojalla on ikää ja kokoa niin en voisi enää kuvitellakkaan että kerrostaloon lähtisin.

Presa on semmonen rotuna että sen tajuaa kun sen omistaa mikään pänttääminen ei kerro sitä todellisuutta mikä on sitten kun koira siinä perheessä kasvaa. Presat on kyllä maailman parhaimpia kavereita mutta niilläkin on ne omat esteensä ja juttunsa joita on joka rodulla.

Suomalaisessa yhteiskunnassa kun Presan kaltaisille roduille ei aina näytä löytyvän oikeanlaista innostusta, ymmärrystä ja kiinnostusta Sad Itse olen paljon asioita joutunut kantapään kautta kokemaan ja hyvä niin nyt voin viisaampana jatkaa matkaa ja valistaa ihmisiä.

kasvatus ei ollut alkuperäinen idea vaan ihan vaan kotikoiraksi Jullen hankin (värivirheellinen ja häntä mutka) mutta sitten tapasin ihmisen joka omisti pari presaa ja meillä silloin synkkasi tosi hyvin ja siinä kun tovin aikaa oltiin pörräilty niin ajateltiin että miksipä ei voisi alottaa kasvatusta ja siitä se sitten lähti ja vuoden päivät töitä paiskittiin ja opiskeltiin asioita ja käytiin ulkomailla ja hankittiin koiria mutta koskaan ei pitäisi sekoittaa kaveruutta ja "bisnestä" ja niinkuin monesti on nähty niin meidänkin yhteinen rintama hajosi ja samassa kasvatus työ ja ystävyys meni kankkulan kaivoon.

Itse olin jo siinä vaiheessa investoinut kaikkeni tähän rotuun ja sen kasvatukseen ja aloitin hommat omalla tahollani kumppanini avustuksella. Mutkia on ollut matkassa enemmän kuin laki sallii mutta onpahan niistäkin kokemusta kertynyt jos ei muuta ja nyt sitten jos kaikki menee hyvin niin ehkä alkuvuodesta olisi ensimmäinen pentue tiedossa Very Happy

Harvinaisten rotujen kasvatuksessa Suomessa on yksi ylitse pääsemätön ongelma ja se on katkeruus/kateellisuus eli yhteistyö ei toimi eri kasvattajien välillä ja siinä samassa menee myös rodun edistäminen männikköön kun ei voida niellä ylpeyttä ja puhaltaa samaan hiileen tosin tämä on tuttu ilmiö niin monessa koira piirissä Mad

Vaikeatahan se on lähteä yhteisiin projekteihin jos kaksi ihmistä näkee lieskoja toistensa edessä mutta välillä tuntuu että kuin olisi jossain 7-luokkalaisten seurapiireissä jossa yksikin väärä liike voi johtaa katastroofiin. Ja se kettuilun määrä on aivan uskomatonta välillä siksi olen ollut erittäin skeptinen näillä foorumeilla liikkumiseen mutta ajattelin nyt että tämä vaikutti erittäin asialliselta paikalta niin pakko oli kokeilla ja ei ainaskaan vielä ole kaduttanut Very Happy

Inka
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Heinä 24, 2009 1:48 am

Vaikken presaa omista, niin olenpa minäkin saanut kuulla ja nähdä presaihmisten kinaa. Ja joskus myös presan ja dogo canarion harrastajien välillä. Tuota kyllä näkee monessa muussakin vähempilukuisissa roduissa, pitbullit, corsot, jne. Tuo kerrostaloasuminenkin on sellainen juttu, että jotku kasvattajat ovat myynneet kerrostaloihin ja osa ei missään nimessä. Tästä asiasta on käyty toisella foorumillakin jotain kinaa keskenään. Itse kuitenkin olen sitä mieltä että omaan taloon tällainen koira.
Mutta mitenkä tällaisen harvinaisen koirarodun kasvatus edes onnistuu jos ei pidetä yhtä?

Tämä on oikeastaan aika tuttua myös oman rodun, alanon, kanssa. Siinäkin rodussa on kinaa linjojen jne kanssa, ja ihmiset jakautuneet. Saas nähdä miten sitten käy kun joskus Suomeen tulee muitakin alanon omistajia..
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Heinä 24, 2009 3:55 am

Itse olen luonut kontaktit ulkomaille juurikin tämän takia että suomessa se ei oikein ota tuulta purjeisiin, kallistahan se on kun joutuu itselleen hankkimaan koko paketin Shocked

Ainoa positiivinen asia on että saa itse päättää asioista ja ei myöskään tarvitse lähteä tinkimään itselleen tärkeistä asioista.

Mutta yleisellä tasolla on erittäin harmillista että asiat ovat näinkin pahasti solmussa eri kasvattajien välillä... !
Takaisin alkuun Siirry alas
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeMa Elo 10, 2009 11:26 pm

Wilma de Irema Curto nukkui pois eilen, Wilma sai huhtikuussa 09 Selkäydin infarktin josta ei koskaan alkanut toipumaan toivotulla tavalla.

Vastuu koiran hyvinvoinnista on iso juttu mutta tämä kohta on se joka ei koskaan ala tuntua yhtään helpommalta vaikka kuinka tiedät että koira ei enää nauti elämästään niin on se vaan aivan tajuttoman pahan tuntuista tehdä se viimeinen päätös ja päästää rakas vihreämmille niityille Crying or Very sad

Inka
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeMa Elo 17, 2009 6:17 am

Voi ei, otan osaa Crying or Very sad
Onneksi jotku tajuaa olla epäitsekkäitä kun kyseessä on toinen elävä olento. Harmillista katsoa joskus niitä ihmisiä jotka pitävät elossa vanhaa, sokeaa, kuuroa ja muutenkin sairasta koiraa ja väittävät sen olevan vielä elämisen arvoista.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Rogativa

Rogativa


Viestien lukumäärä : 12
Join date : 11.07.2009
Ikä : 34
Paikkakunta : Naantali

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Elo 19, 2009 2:29 pm

Suurimmat osanottoni Crying or Very sad
Takaisin alkuun Siirry alas
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeTi Marras 17, 2009 11:05 pm

Niin kuin tuolla aikaisemmin mainitsinkin on siitä aikaa vierähtänyt kun viimeksi kävin täällä... Wilma oli kova kolaus koko perheelle ja ainahan siitä sellanen masis kausi seuraa Sad Noh pakko sitä on vaan jatkaa matkaa kun on näitä ihmisiäkin tässä joista pitäs huolehtia ja unohtamatta karvakorvia Very Happy

No tässä on sattunut taas yhtä sun toista viime kuukausina mutta ihan ehdoton ykkös juttu on että meille syntyi meidän ensimmäinen pentue eli A-pentue näki päivän valon 11.11.2009 (ei mainos) ja olen aivan ekstaasissa vieläkin koska tätä oltiin niin kauan odotettu että alko jo usko hiipumaan kun niin paljon tuli takapakkia matkan varella.

Inka
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Marras 18, 2009 12:17 am

Voi että Inka, onnea puppeloista! Päivittelehän kuvia niistä Very Happy Ketkä saivat kunnian olla vanhempina?
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeKe Marras 18, 2009 12:48 am

Kiitoksia Very Happy

Vanhemmat ovat Disa ja Bruno eli kummatkin omia koiria !

Pentuja tuli yhteensä 6 ja niistä 2 urosta ja 4 narttua, kivan kokoinen pentue ensi synnyttäjälle.
Vaavat tulivat keisari leikkauksella kun yksi oli päättänyt blokata tien olemalla selkä poikittain synnytys kanavan edessä mutta leikkaus sujui hyvin ja kaikki ipanat säily hengissä ja saatiin olla kätilöinä Very Happy

Disa oli aivan pöhnässä kun tultiin kotiin ja juoksi vauvoja karkuun sillä mentaliteetillä että mitä noi on ei ainakaan mun tekosia mut kun humalatila laski meni ihan itse imettämään ja sitä se on sitten ollutkin yhtä mammailua eli mukavasti on mennyt.

Tässä kuvia nyyteistä....

Perro de Presa Canario Pennut2

Perro de Presa Canario Pennut3

Perro de Presa Canario Potsu2siskonviekussa

Perro de Presa Canario Vauvat1

Siinä pari kuvaa Very Happy

Inka
Takaisin alkuun Siirry alas
MeMo

MeMo


Viestien lukumäärä : 37
Join date : 09.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeSu Marras 22, 2009 10:21 pm

onnea pentusista Very Happy todella sulosia nyyttejä!
Takaisin alkuun Siirry alas
Ruttt
Admin
Ruttt


Viestien lukumäärä : 204
Join date : 08.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeMa Marras 23, 2009 3:36 am

Voi että mitä ruttuja! Very Happy
Kelpais mulleki I love you
Takaisin alkuun Siirry alas
https://molossit.palstani.com
Vieraili
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Marras 27, 2009 4:28 am

Onnea myös täältä! Tuolla olisi tuo miun lempparivärikin ilmeisesti... tiikerimäinen Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Inka




Viestien lukumäärä : 51
Join date : 19.07.2009

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Marras 27, 2009 6:24 am

Kiitokset onnitteluista Very Happy

Juu siunaantui aika laaja kirjo brindlejä, saapi nähdä että mitkä on lopulliset värit mutta alustavasti löytyy mustasta pohjasta vaaleaan pohjaan ja kaikkea siltä väliltä Very Happy

Inka
Takaisin alkuun Siirry alas
Vieraili
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimeLa Marras 28, 2009 6:16 pm

Tosin jos ihan valitsemalla sais valita värin, niin olis se kyllä fawn Cool Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
Tiikeri
Vierailija




Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Tammi 22, 2010 11:08 pm

Minulla Dogo Canario ja asun kerrostalossa.
Ei mitään ongelmaa kun on tarpeeksi aktiviteettiä ja harrastuksia.
Joka kasvattaja tosin mainostaa että ei kerrostaloon.
Kun on määrätietoinen kasvatus, tilava asunto, harrastuksia jne niin en kyllä näe tässä elämismuodossa mitään ongelmaa.

Olen päin vastoin nähnyt tätä jopa etuna.
Minun koira on sopeutunut pennusta asti monenmoisiin asioihin joihin ei kaikki "maalaiskoirat" ikinä saa mahdollista tutustua ja sopeutua. Moni joka asuu omakotitalossa ei lenkkeile tai harrasta edes koiransa kanssa niin paljoa. Kerrostalossa tulee jo se pakote että sinun on pakko touhuta ja paljon jotta se koira pysyy tyytyväisenä ja kunnossa. Pitäisi kyllä maalaiskoirienkin mutta harvemmin saavat touhuta ja harrasta kun usein omistajat katsoo että mihinkäs tästä nyt tarvii lähtee kun tässähän se on kokoajan pihassa.

Olen vertaillut nyt maalla asuvien canarioiden ja oman canarioni luennetta ja ylipäätänsäkkin käyttäytymistä eritilanteissa. Niin kyllä vaan meilä on rohkein, reippain ja piretin koira.

En tietenkään yleistä asiaa kumpaankaan suuntaan. Muutama tuttavani on tahtonu samaa rotua ja kerrostaloon. tiedän että he ei lenkkeile kunnolla ja harrastuksetkin jäisi pois niin olen sanonut että nämä ei oikein sovellu kaupunkiin että meillä on vähän poikkeus tapaus Smile No mekin käydään mökkeilemässä kylllä niin usein kuin mahdolista ja toki se on ihanaa meille ihmisille sekä koiralle. Siellä huomaan heti itestäni sen että ei tule lähdettyä kunnon lenkille koska siinähän se koira on kokoajan pihassa pyörimässä.

Uskon että se sopiiko se koira kerrsotaloon vai ei niin on omistajan viitseliäisyydestä kiinni. meillä harrastetaan 3kertaa viikossa ja kohta mukaan tulee varmaan taas uusi laji joten sitten 4kertaa. Metsässä vapaata juoksua on lähes jokapäivä, kunnon lenkki ainakin sen kerran päivässä ja koira puistoilua.
Takaisin alkuun Siirry alas
Tiikeri




Viestien lukumäärä : 10
Join date : 22.01.2010

Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitimePe Tammi 22, 2010 11:26 pm

Piti nyt oikein rekisteröityä tänne Smile
Eli hei vaan olen uusi foorumilainen ja minulla on siis kotona Canario neitonen Skidi. Kuvassa Skidi on vähän vajaa 6kk
[img]Perro de Presa Canario Uv2010023.th[/img]
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Perro de Presa Canario Empty
ViestiAihe: Vs: Perro de Presa Canario   Perro de Presa Canario I_icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Perro de Presa Canario
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
 Similar topics
-
» Presa neito + muutama muu

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Molossit :: Molossirodut :: Rodut-
Siirry: